Asociația Caritas Eparhial a deschis „Școala ucraineană” la Oradea

12 septembrie 2022

Centrul de Informare și Consiliere pentru Refugiați Oradea (CICRO), o structură a Asociației Caritas Eparhial Oradea, care și-a deschis porțile pentru familiile venite din Ucraina începând cu data de 16 iunie, a.c. a avut de la început misiunea de a adresa cât mai bine nevoile pe termen mediu și lung ale acestora. Așadar, obiectivele CICRO de integrare socială au inclus, încă de la înființare, oferirea unei game variate și complexe de servicii de sprijin: informare, însoțire și mediere la instituțiile abilitate să se implice în problematica refugiaților, facilitare a găsirii unui loc de muncă, a accesului la servicii medicale, sprijin material și financiar, cursuri de limba română oferite de translatorul angajat la centru, dar și sprijin și consiliere psihologică individuală, prin intermediul psihologului ucrainean, specializat în terapie Gestalt, intervenție în traumă și situații de criză.

Nu în ultimul rând, CICRO le-a pus la dispoziție copiilor și tinerilor de toate vârstele o ofertă educațională variată pe toată perioada verii. Astfel, învățătorul din Ucraina angajat la centru, a organizat zilnic pentru copiii cu vârste de 6-10 ani, activități educaționale și recreative. În plus, în fiecare după-masă, CICRO a derulat cluburi de socializare pentru copii de grădiniță (3-6 ani) și pentru copii de gimnaziu și adolescenți (grupă de vârstă 10-18 ani), din dorința de a le asigura activități cât mai atractive, care să adreseze nevoia lor de coeziune, de integrare și de dezvoltare.

Începând din 5 septembrie 2022, CICRO a devenit, pentru copiii din clasele primare, echivalentul școlii ucrainene la Oradea. Astfel, mulțumită personalul didactic ucrainean angajat la centru, organizăm zilnic pentru elevii din clasele I și II, un program educațional care respectă curricula ucraineană, într-un sistem tip after school. Copiii sunt înscriși în învățământul de Stat sau privat în Ucraina și participă zilnic la ore ținute de învățătorul nostru. Manualele și caietele de lucru pe care le folosim la centru corespund tuturor cerințelor din învățământul ucrainean. Pe parcursul anului, elevii participă la evaluări online la școlile la care sunt înscriși, iar după finalizarea cu bine a acestora, trec în următorul an școlar, pe care vor putea să îl urmeze fie în România, fie în Ucraina, în orașele lor natale.

În următoarele săptămâni ne propunem să finalizăm demersurile pentru angajarea celui de-al doilea învățător, pentru a preda la clasele III și IV, pentru care pregătim un al doilea spațiu ca sală de studiu, precum și a două profesoare din Ucraina, de limba și literatura engleză, pentru a sprijini desfășurarea activităților atât dimineața, cât și după-masă oferind elevilor de clase primare și pentru cei de gimnaziu o masă caldă, ore de limba română, ore de limba engleză, și activități educative și ludice, coordonate de personalul didactic angajat la centru, în ambele locații.

Este important, mai ales pentru elevii de vârste mici, dintre care unii tocmai iau primul contact cu școala anul acesta să aibă posibilitatea să interacționeze cu învățătorul față în față, să învețe și să socializeze alături de colegii lor. Pentru cei mai mari, chiar dacă învățarea formală poate să aibă loc într-o formă la fel de eficientă și online, nevoia de integrare într-o colectivitate și de socializare cu colegii și cu personalul didactic rămâne ridicată, și este unul dintre motivele pentru care ne-am propus să organizăm aceste programe pentru ei. Acestea reprezintă, în același timp, un mare sprijin pentru părinții lor, care lăsându-i zilnic pe micuți în grija noastră, au posibilitatea de a-și căuta un loc de muncă pentru a-și întreține familiile. Pe măsura ce sursele de sprijin se reduc la nivel local pentru refugiații din Ucraina, devine tot mai necesar să le asigurăm contextul de a intra și a se putea menține pe piața muncii.

În prezent, la CICRO ajutăm peste 70 de familii, adică aproximativ 250 de persoane, oferindu-le sprijin educațional, psihologic și social. Ne bucurăm că le putem oferi copiilor pe care am ajuns să îi cunoaștem și să îi îndrăgim șansa de a învăța în acest an școlar alături de pedagogii noștri. Le mulțumim tuturor pentru încredere și le dorim să aibă parte de cât mai multe începuturi pline de speranță!

Ioana TUȚĂ
Coordonator CICRO


Vezi alte noutăți

5 mai 2025
Un număr tot mai mare dintre beneficiarii cantinei sociale aleg să se implice în mod voluntar în activitățile zilnice de întreținere a spațiului.
4 mai 2025
Duminică, 4 mai a.c., rezidenții „Casei Frențiu” au avut ocazia de a-și exercita dreptul la vot cu ajutorul unei urne mobile, deplasată special pentru alegerile locale și cele prezidențiale.
4 mai 2025
La cantina socială a Asociației Caritas Eparhial Oradea, considerăm că vocea beneficiarilor este esențială pentru buna funcționare a serviciului. De aceea, ne consultăm permanent cu ei, chiar și în ceea ce privește meniul zilnic, pentru a ne asigura că preparatele răspund nevoilor reale, atât din punct de vedere nutrițional, dar și din prisma problemelor de sănătate pe care aceștia le au. Avem 30 de persoane zilnic, la masă. O media anuală ne arată că pragul cantinei sociale ne este trecut de 80 de persoane distincte care devin beneficiari acestui serviciu. Oameni de care suntem alături pe tot parcursul anului, oameni cărora încercăm să le îndulcim zilele, sărbătorindu-le aniversările. Prin existența dușurilor sociale, oferim mai mult decât posibilitatea efectuării igienei corporale; oferim posibilitatea recăpătării unui strop din demnitatea pierdută în haosul vieții de pe stradă. Curățenia personală devine astfel o punte spre redobândirea încrederii în sine și a sentimentului de apartenență la societate. Fiind un serviciu licențiat, respectăm cerințele legale, care impun nu doar aplicarea chestionarelor de satisfacție ci și prezența cutiei pentru sesizări și reclamații. Ne bucurăm de fiecare dată când beneficiarii semnează procesul verbal aferent verificării acestei cutii care, în cele mai multe cazuri, reflectă lipsa de reclamații – o dovadă a colaborării și comunicării deschise dintre personalul cantinei sociale și cei în slujba cărora ne aflăm: oameni ai străzii, oameni rămași ai nimănui. Consilierea socială, îndrumarea și sprijinul pentru întocmirea diverselor dosare de care acești oameni au nevoie au un efect pozitiv asupra vieții de zi cu zi. Le mulțumim beneficiarilor pentru felul direct, sincer și spontan în care ne împărtășesc orice doleanță. Această deschidere este prețioasă pentru noi și ne asumăm responsabilitatea de a ține cont de ceea ce exprimă, căutând cele mai potrivite răspunsuri la nevoile lor reale. Ei știu că pot apela la noi, iar noi știm că împreună putem să căutăm soluții care să le facă viața mai suportabilă, mai sigură și, mai ales, mai demnă. Teodora BODA Asistent social principal
Mai multe noutăți