Activități de sprijin și integrare pentru refugiați, în Oradea

4 august 2022

Au trecut peste 150 de zile de la începerea războiului din Ucraina, fapt care a schimbat iremediabil viețile a milioane de locuitori ai țării vecine. O mare parte dintre familiile din Ucraina care locuiau în zonele afectate direct sau indirect de război au fost nevoite să părăsească țara lor natală în contextul agresiunilor și amenințărilor suportate. Ajunși în România, sute de mii de ucraineni au tranzitat zona vestică și mulți dintre ei s-au stabilit la Oradea și în zonele limitrofe, pe termen nedeterminat, găsind aici posibilitățile și sprijinul de care aveau nevoie pentru a-și găsi un echilibru în mijlocul acestui haos care le-a impactat viețile.

Centrul de Informare și Consiliere pentru Refugiați Oradea (CICRO), o structură a Asociației Caritas Eparhial Oradea, care și-a deschis porțile pentru familiile venite din Ucraina începând cu data de 16 iunie a.c., a avut de la început misiunea de a se adresa cât mai bine nevoilor pe termen mediu și lung ale acestora.  Așadar, obiectivele CICRO de integrare socială au inclus, încă de la înființare, oferirea unei game variate și complexe de servicii de sprijin.

Serviciile de asistență socială puse la dispoziție la CICRO pentru ucraineni includ: informare, însoțire și mediere la instituțiile abilitate să se implice în problematica refugiaților, facilitare a găsirii unei locuințe, a unui loc de muncă, a accesului la servicii medicale, sprijin material și financiar, și sunt asigurate de asistentul social specialist angajat la centru, alături de translatorul de limbă ucraineană și rusă, care asigură partea de comunicare eficientă cu beneficiarii centrului și în cadrul echipei. CICRO le oferă beneficiarilor sprijin și consiliere psihologică individuală, prin intermediul psihologului ucrainean angajat la centru, specializat în terapie Gestalt, intervenție în traumă și situații de criză.

Nu în ultimul rând, CICRO le pune la dispoziție copiilor și tinerilor de toate vârstele o ofertă educațională variată. Astfel, învățătorul din Ucraina angajat la centru, care are 13 ani de experiență în sistemul de învățământ ucrainean (inclusiv în sistemul educațional Noua Școală Ucraineană), organizează zilnic pentru copiii cu vârste de 6-10 ani, activități educaționale și recreative de tip școală primară. În plus, în fiecare după-masă, CICRO derulează cluburi de socializare pentru copii de grădiniță (3-6 ani) și pentru copii de gimnaziu și adolescenți (grupă de vârstă 10-18 ani).

Încercăm să le asigurăm activități cât mai atractive, care să răspundă nevoii lor de socializare, de coeziune, de integrare și de dezvoltare. Începând cu luna iulie, prin parteneriat cu Asociația ”Grund Community Egyesulet”, copiii și tinerii centrului au luat parte la atelierele lucrative de cusut și grădinărit, ghidate de instructori bine pregătiți. Asociația partener organizează și derulează aceste activități la CICRO, așa cum sunt prevăzute în cadrul Proiectului Gr(o)unded, prin programul de integrare pentru refugiații din Ucraina în comunitatea din Oradea.

Tot la centru, se organizează de două ori pe săptămână cursuri de limba română pentru beneficiari, urmând ca din august să suplimentăm o a doua grupă de limbă pentru începători. În prezent, la CICRO ajutăm 50 de familii, adică aproximativ 180 de persoane, oferindu-le sprijin educațional, psihologic și social. În plus, asistentul social a facilitat înscrierea la medicul de familie pentru aproximativ 100 de persoane și am mediat obținerea cazării pentru 50 de persoane.

Centrul este organizat, ca spațiu de desfășurare a tuturor acestor activități de sprijin, la parterul structurii Blocul D.A.R. al Asociației Caritas Eparhial Oradea. Am dotat și utilitat acest spațiu cât de bine am reușit, date fiind resursele financiare limitate de care dispunem. Am creat un mediu primitor, în care familiile din Ucraina beneficiază zilnic de activități, materiale, sprijin, supraveghere și asistență complexă, se simt în siguranță și găsesc oaza de liniște de care au atât de mare nevoie.

Ioana TUȚĂ
Coordonator CICRO


Vezi alte noutăți

5 mai 2025
Un număr tot mai mare dintre beneficiarii cantinei sociale aleg să se implice în mod voluntar în activitățile zilnice de întreținere a spațiului.
4 mai 2025
Duminică, 4 mai a.c., rezidenții „Casei Frențiu” au avut ocazia de a-și exercita dreptul la vot cu ajutorul unei urne mobile, deplasată special pentru alegerile locale și cele prezidențiale.
4 mai 2025
La cantina socială a Asociației Caritas Eparhial Oradea, considerăm că vocea beneficiarilor este esențială pentru buna funcționare a serviciului. De aceea, ne consultăm permanent cu ei, chiar și în ceea ce privește meniul zilnic, pentru a ne asigura că preparatele răspund nevoilor reale, atât din punct de vedere nutrițional, dar și din prisma problemelor de sănătate pe care aceștia le au. Avem 30 de persoane zilnic, la masă. O media anuală ne arată că pragul cantinei sociale ne este trecut de 80 de persoane distincte care devin beneficiari acestui serviciu. Oameni de care suntem alături pe tot parcursul anului, oameni cărora încercăm să le îndulcim zilele, sărbătorindu-le aniversările. Prin existența dușurilor sociale, oferim mai mult decât posibilitatea efectuării igienei corporale; oferim posibilitatea recăpătării unui strop din demnitatea pierdută în haosul vieții de pe stradă. Curățenia personală devine astfel o punte spre redobândirea încrederii în sine și a sentimentului de apartenență la societate. Fiind un serviciu licențiat, respectăm cerințele legale, care impun nu doar aplicarea chestionarelor de satisfacție ci și prezența cutiei pentru sesizări și reclamații. Ne bucurăm de fiecare dată când beneficiarii semnează procesul verbal aferent verificării acestei cutii care, în cele mai multe cazuri, reflectă lipsa de reclamații – o dovadă a colaborării și comunicării deschise dintre personalul cantinei sociale și cei în slujba cărora ne aflăm: oameni ai străzii, oameni rămași ai nimănui. Consilierea socială, îndrumarea și sprijinul pentru întocmirea diverselor dosare de care acești oameni au nevoie au un efect pozitiv asupra vieții de zi cu zi. Le mulțumim beneficiarilor pentru felul direct, sincer și spontan în care ne împărtășesc orice doleanță. Această deschidere este prețioasă pentru noi și ne asumăm responsabilitatea de a ține cont de ceea ce exprimă, căutând cele mai potrivite răspunsuri la nevoile lor reale. Ei știu că pot apela la noi, iar noi știm că împreună putem să căutăm soluții care să le facă viața mai suportabilă, mai sigură și, mai ales, mai demnă. Teodora BODA Asistent social principal
Mai multe noutăți