Voluntar în pandemie
5 octombrie 2020
Voluntarii nu sunt plătiți nu pentru că nu au nici o valoare, ci pentru că sunt de neprețuit. - Sherry Anderson
Nu avem cum să nu vorbim despre EI, despre acele ființe minunate care împart zâmbete neîncetat, care își petrec timpul liber ajutând persoanele aflate în nevoi, care sunt implicate, dedicate și dornice de a face bine fără prea mult în schimb; ei sunt VOLUNTARII
care pentru noi reprezintă iubirea în mișcare.
Noi, Asociația Caritas Eparhial Oradea, facem lucruri statornice ÎMPREUNĂ
cu o echipă de voluntari, așa cum şi Maica Teresa afirma: “Eu pot face ceea ce tu nu poți. Tu poți face ceea ce eu nu pot, dar împreună facem lucruri minunate!”
În aceste vremuri de incertitudine pentru fiecare dintre noi, nu am fost lipsiți de ajutorul și susținerea lor, ci am fost şi suntem încurajați şi motivaţi de zâmbetele pe care, acum, le putem citi doar pe ochi, de modul în care ne spun “Eu voi veni și mâine!”, din dorința de a face bine. De la începutul pandemiei, activităţile la care ei pot participa sunt restrânse, dar – cu toate acestea – sunt prezenți zilnic, la Cantina socială, unde ajută la distribuirea caserolelor cu mâncare beneficiarilor de acolo. Măsurile de protecție: masca, mănușile și dezinfectantul au devenit o normalitate, ele sunt nelipsite în cadrul activităților de voluntariat. Şi chiar dacă acum nu ne putem zâmbi aşa cum o făceam înainte, nu ne putem îmbrățișa sau strânge mâna, totuşi nu s-au depărtat de noi; ba mai mult, primim ajutor necondiționat din partea lor.
Din perioada stării de urgenţă și până în prezent, 13 voluntari
au realizat la Cantina socială 346 de ore de voluntariat, iar la depozitul de haine 31 de ore
– realizate de 10 voluntari,
în 2 zile, unde s-au strâns aproximativ 84 de saci cu haine.
Aceşti oameni frumoși fac ceea ce fac, pentru o comunitate mai bună, mai empatică, mai responsabilă, şi – mai ales – nu au uitat să fie OAMENI
pentru OAMENI, iar noi dorim să le mulţumim, spunându-le totodată că lucrurile nu ar fi fost posibile fără ajutorul lor! Recunoştinţă multă în cuvinte puţine, dar dedicate în totalitate lor, acelor mâini întinse spre noi pentru ajutorarea celor lipsiţi de ajutor...
Impresiile, gândurile şi ideile lor despre a fi voluntar în pandemie
mărturisesc emoţii ascunse de măştile care ne protejează, ascund trăiri pe care le mărturisesc discret, convinşi fiind că mesajele lor ajung acolo unde este cel mai potrivit:
“Actuala pandemie, prin distanțarea fizică impusă, nu a făcut altceva decât să mă facă să prețuiesc mai mult oamenii din jurul meu și legăturile dintre noi. Acest lucru s-a reflectat îndeosebi prin diversele activităţi de voluntariat la care am luat parte cu mândrie, întărindu-mi și mai mult dorința de a fi mereu aproape de cei din jur” - Olimpiu Man
“A fi voluntar, în contextul pandemiei, este o adevărată provocare, dar totodată o experiență interesantă. Consider că adaptarea noastră, a voluntarilor, dar nu în ultimul rând a beneficiarilor, acestei noi situații, a survenit într-un mod armonios și natural, având în vedere situația dată. Trecerea de la a servi masa în cantină, la a primi mâncarea în caserole a fost întâmpinată de către beneficiari cu înțelegere. Sper că această perioadă să se termine cât mai repede, astfel încât să putem beneficia la maxim de capacitățile și utilitățile oferite de Caritas Eparhial Oradea” - Alexa Purdea
“Pentru mine, de la început, Caritas a însemnat mai mult decât un ONG, pentru mine Caritas este o FAMILIE. În aceste vremuri grele, am încercat să fiu cât mai de folos în ceea ce privește activitățile. Am fost la Cantina socială de câteva ori, acum, în această perioadă totul s-a desfășurat diferit. Abia aștept să revină totul la normal, iar activitățile să fie așa cum au fost înainte!“ Cristina Danciu;
“Surprinzător, am început să particip pentru prima dată la activitățile de voluntariat chiar la începutul pandemiei. Experiența este una foarte frumoasă, deoarece am întâlnit oameni noi, dornici să învețe tot timpul lucruri noi, iar lucrul în echipă și responsabilitatea au fost niște momente-cheie care și-au pus amprenta asupra acestei experiențe. Sper că pe viitor să mai am șansa de a participa la cât mai multe activități de acest fel“ - Teodora Tonţ
“Pentru mine Caritas, înseamnă un mod de a ajuta, de a cunoaște și de a relaționa cu oameni aflați în nevoi.” - Paula Szvitec
“Pe mine, activitatea de voluntariat m-a făcut un om mai responsabil”
- Andrei Horgoş
“Un virus nu ne-a putut opri să facem un bine. Perioada prin care cu toții trecem m-a făcut să realizez cu adevărat cât de mult contează o mână de ajutor când ai nevoie de ea. Faptul că am putut ajuta așa cum am putut, la Cantina socială, m-a făcut să mă simt mai împlinită ca niciodată, având în vedere condițiile pe care acest virus ni le impune. Tot ce pot spune este că sunt mândră că m-am putut implica în cât mai multe activități, iar să fii voluntar în pandemie consider că este un lucru mult mai special ca a fi un simplu voluntar”
- Cristina Ivancov
Patricia PELE
Coordonator voluntari
Vezi alte noutăți

La cantina socială a Asociației Caritas Eparhial Oradea, considerăm că vocea beneficiarilor este esențială pentru buna funcționare a serviciului. De aceea, ne consultăm permanent cu ei, chiar și în ceea ce privește meniul zilnic, pentru a ne asigura că preparatele răspund nevoilor reale, atât din punct de vedere nutrițional, dar și din prisma problemelor de sănătate pe care aceștia le au. Avem 30 de persoane zilnic, la masă. O media anuală ne arată că pragul cantinei sociale ne este trecut de 80 de persoane distincte care devin beneficiari acestui serviciu. Oameni de care suntem alături pe tot parcursul anului, oameni cărora încercăm să le îndulcim zilele, sărbătorindu-le aniversările. Prin existența dușurilor sociale, oferim mai mult decât posibilitatea efectuării igienei corporale; oferim posibilitatea recăpătării unui strop din demnitatea pierdută în haosul vieții de pe stradă. Curățenia personală devine astfel o punte spre redobândirea încrederii în sine și a sentimentului de apartenență la societate. Fiind un serviciu licențiat, respectăm cerințele legale, care impun nu doar aplicarea chestionarelor de satisfacție ci și prezența cutiei pentru sesizări și reclamații. Ne bucurăm de fiecare dată când beneficiarii semnează procesul verbal aferent verificării acestei cutii care, în cele mai multe cazuri, reflectă lipsa de reclamații – o dovadă a colaborării și comunicării deschise dintre personalul cantinei sociale și cei în slujba cărora ne aflăm: oameni ai străzii, oameni rămași ai nimănui. Consilierea socială, îndrumarea și sprijinul pentru întocmirea diverselor dosare de care acești oameni au nevoie au un efect pozitiv asupra vieții de zi cu zi. Le mulțumim beneficiarilor pentru felul direct, sincer și spontan în care ne împărtășesc orice doleanță. Această deschidere este prețioasă pentru noi și ne asumăm responsabilitatea de a ține cont de ceea ce exprimă, căutând cele mai potrivite răspunsuri la nevoile lor reale. Ei știu că pot apela la noi, iar noi știm că împreună putem să căutăm soluții care să le facă viața mai suportabilă, mai sigură și, mai ales, mai demnă. Teodora BODA Asistent social principal